طیف سنجی غیر مخرب رامان در مطالعه رنگدانه‌ها

همان طور که می‌دانید رنگدانه‌ها در زندگی روزمره ما نقش مهمی دارند. آن‌ها در رنگ آمیزی ظروف خانگی، پولیش‌ ماشین‌ها، پلاستیک‌ها، منسوجات، نوشته‌ها و یا نقاشی‌های هنری استفاده می‌شود. مطالعه علمی رنگدانه‌ها به دلیل حل نشدنشان در حلال‌های معمولی کار دشواری است. زمانی که با مقدار کم نمونه سر و کار داریم و یا می‌خواهیم بدون تخریب یک نمونه را مطالعه کنیم، این کار مشکل‌تر هم می‌شود. به عنوان مثال محققان در آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی و یا تجزیه و تحلیل آثار هنری با چالش های زیادی در تحلیل غیر مخرب مواد اولیه روبه رو هستند. اگر برای مطالعه رنگدانه‌ها و تحلیل داده‌های آن‌ها از روش مناسبی استفاده نشود؛ شیء مورد مطالعه که ممکن است یک تابلو نقاشی ارزشمند و یا سرنخ از یک پرونده جنایی باشد، آسیب جدی ببیند. طیف‌سنجی رامان روشی ایده‌آل برای حل این مسائل است. امروزه می‌توان با استفاده از طیف سنج رامان، مسائل مربوط به شناسایی محصول، تاریخ تولید و … را حل کرد. همچنین از آن برای تشخیص محصول تقلبی نیز استفاده می‌شود. به طور کلی این روش تحلیلی، ابزار قدرتمندی برای تمامی این سوالات است.

آنالیز رنگدانه‌ها در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟
همان طور که اشاره کردیم، رنگدانه‌ها در بخش‌های مختلفی از صنعت و هنر استفاده می‌شوند. به عنوان مثال تحلیل رنگدانه‌هایی که در محصولات تجاری به کار می‌روند در ارائه محصولات با کیفیت تاثیر گذار است. تجزیه و تحلیل رنگدانه‌ها اغلب به شناسایی محصولات و تشخیص محصول تقلبی کمک بسیاری می‌کند.
در ادامه برای آشنایی بیشتر با کاربرد آنالیز طیفی رنگدانه‌ها، به معرفی دو مورد از آن‌ها در زمینه رنگ و پولیش خودرو و هم چنین آثار هنری می‌پردازیم.

پولیش و رنگ خودرو
یکی از کاربردهای آنالیز رنگ دانه‌ها در پولیش خودروها است. شاید به نظر بیاد بررسی پولیش و رنگ خودروها به کمک طیف سنجی کار مفیدی نیست. اما بررسی تغیر پولیش خودروها پس از تصادف یکی از مسائل مهم در پزشکی قانونی است. این نوع تحلیل با مقایسه طیف پولیش آن‌ها پس از تصادف و طیف پولیش تعریف شده در کارخانه‌های خودروسازی انجام می‌شود. به کمک اطلاعات به دست آمده می‌توانند نحوه تصادف را پیش بینی کنند و در نهایت مقصر را به راحتی شناسایی کنند.

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت سفارش

Cart

سبد خرید شما در حال حاضر خالی است.